CÔNG NGHIỆP SỮA VN VƯƠN RA THẾ GIỚI

Hanoi - Despite the Covid-19 pandemic wreaking havoc on all sectors, Vietnam's dairy industry has made efforts to win over customers and solidified its foothold in the domestic market while reaching out to global markets.

Hanoi- Mặc dù Covid-19 đang gây ra những thiệt hại nặng nề lên tất cả mọi ngành nghề, ngành công nghiệp sữa VN vẫn có những nỗ lực để lấy được thị phần, củng cố vững chắc vị trị ở thị trường trong nước và hướng tới xuất khẩu ra thị trường quốc tế.

The ministry of Industry and Trade said Vietnam shipped US$302,7 million worth of dairy products in 2020, a 10.5 percent increase against 2019. This was the first time the country's dairy export revenue has exceeded $300 million. According to the Vietnam dairy Association (VDA), many enterprises have spent heavily on advanced technologies and developed cattle farms under Global GAP, VietGAP and organic standards to improve productivity and food safety and to diversify products.

Bộ công Thương VN cho biết VN đã xuất khẩu lượng sản phẩm từ sữa lên tới 302,7 triệu đô trong năm 2020, tăng 10.5% so với năm 2019. Đây là lần đầu tiên giá trị xuất khẩu sữa của VN vượt qua 300 triệu đô. Theo VDA - Hiệp hội Sữa VN, rất nhiều công ty đã đầu tư trọng điểm cho việc cải tiến công nghệ và phát triển các trang trại nguyên liệu theo tiêu chuẩn GlobalGAP, VietGAP và các chuẩn hữu cơ để cải thiện năng suất, an toàn thực phẩm cũng như đa dạng hoá các dòng sản phẩm.

After showing their capacity to supply foreign markets with quality products, Vietnamese enterprises have enjoyed strong sales. Despite the pandamic, Vinamilk and Vinasoy exported products to major markets such as China, the Middle East, the Republic of Korea, Japan. Vinamilk signed a deal worth $20 million with a distributor in Dubai last year to supply dairy products and also shipped its nut milk and milk tea to the Republic of Korea. Meanwhile, Vinasoy's products have been sold on 11 E-commerce platform and at six supermarket chains in China.

Sau khi thể hiện được năng lực cung ứng sản phẩm ra nước ngoài với những sản phẩm chất lượng, các công ty VN đã thu về những hợp đồng to lớn. Mặc dù trải qua đại dịch, Vinamilk và Vinasoy đã xuất khẩu sang các thị trường TQ, Trung Đông, Nhật Bản, Hàn Quốc. Vinamilk đã kí một hợp đồng trị giá 20 triệu đô với một nhà phân phối ở Dubai năm ngoái để cung cấp các sản phẩm sữa cũng như vận chuyển các sản phẩm trà sữa, sữa hạt tới Hàn Quốc. Trong khi đó, các sản phẩm của Vinasoy cũng đã được bán trên 11 nền tảng thương mại điện tử và trong 6 chuỗi siêu thị lớn tại TQ.

The VDA said the dairy sector earned more than VND113.71 trilliion (4.95$ billion) in revenue in 2020, or 5% higher than in 2019, thanks to an abundance of raw materials, high demand, and solid maintenance of distribution channels. Securities firms expect that the dairy sector will grow some 7% in 2021 on the back of an increasing need for high-value products. Exports exhibited robust signs in the first two months of the year, with ten containers of Vinamilk's nut milk and five containers of sweetended condensed milk shipped to China.

VDA cho biết mảng sữa VN có doanh thu khoảng 113 ngàn tỉ năm 2020, cao hơn 2019 5%, nhờ vào sự phong phú của nguồn nguyên liêu, nhu cầu cao của thị trường, khả năng duy trì các kênh phân phối ổn định. Các cty chứng khoán dự báo mảng sữa sẽ tăng trưởng khoảng 7% trong năm 2021 nhờ vào sự gia tăng nhu cầu về các sản phẩm sữa. Các số liệu xuất khẩu đã cho thất những tín hiệu ổn định sau 2 tháng đầu năm - 10 công ten nơ sữa hạt và 5 công ten nơ sữa đặc có đường của Vinamilk đã được xuất sang TQ.

Meanwhile, the Chinese General Administration of Customs (GAC) recently announced the granting of transaction codes to two Vietnamese companies to ship dairy products to the country, the Ministry of Industry and Trade’s Department of Asia-Africa Markets has said. Accordingly, the FrieslandCampina Hanam Company Limited is allowed to ship pasteurised and fermented milk, while the FrieslandCampina Vietnam Company Limited can export pasteurised and fermented milk, sweetened condensed milk, and other dairy products. China has so far granted transaction codes to nine Vietnamese companies and plants. Others include TH True Milk, with sterilised and modified milk, Hanoimilk, with fermented milk, Bel Vietnam, with cheese, Nutifood, with sterilised, modified, and flavoured fermented milk, Vinamilk’s three plants, with condensed milk, flavoured fermented milk, sterilised and modified milk, and sweetened condensed milk, and many other kinds of condensed milk products.

Trong khi đó, Hải quan TQ gần đây đã thông báo cấp phép nhập cảnh cho các hợp động sữa của 2 cty VN.  Theo đó, công ty sữa Cô gái Hà Lan tại Hà Nam được cấp phép xuất khẩu sữa thanh trùng và sữa chua, công ty sữa Cô gái Hà Lan Việt Nam được xuất khẩu sữa thanh trùng, sữa tiệt trùng, sữa chua có hương, sữa đặc có đường. TQ cũng đã cấp phép giao thương với 9 công ti khác của Việt Nam bao gồm TH truemilk (sữa tiệt trùng), Hanoimilk (sữa chua), Bel Vietnam (bơ), Nutifood (sữa tiệt trùng, sữa chua có hương), 3 nhà máy của Vinamilk (sữa đặc, sữa chua có vị, và một số sản phẩm sữa đặc khác).

Besides China, Việt Nam’s dairy products have also won over customers in the US, Japan, the Republic of Korea, and the Middle East. Dairy producers said they have paid due regard to improving product quality and packaging design, to better meet customer requirements. TH True Milk, Vinasoy, and Mộc Châu Milk are all investing in material zones, plants, and state-of-the-art technologies to produce international-standard products. Entering fastidious markets has affirmed the position of Vietnamese enterprises in the world’s dairy industry.— VNS

Bên cạnh Trung Quốc, các sản phẩm sữa Vietnam cũng là có được sự chú ý của người tiêu dùng ở Mỹ, Nhật, Hàn và Trung Đông. Các nhà sản xuất cho biết học đã đầu tư rất nhiều vào cải thiện chất lượng sản phẩm, bao gói để đáp ứng nhu cầu của người tiêu dùng. TH Truemilk, Vinasoy và Sữa Mộc Châu đều đầu tư vào các vùng nguyên liệu, nhà máy sản xuất, công nghệ hiện đại nhất để sản xuất các sản phẩm đạt tiêu chuẩn quốc tế. Tham gia được vào những thị trường khó tính đã và đang khẳng định vị trí của các công ty sữa Việt Nam trên bản đồ nền công nghiệp sữa của thế giới.


Vocabulary:

Wreak havoc: gây ra sự hỗn loạn

Solidify foothold: giữ vững vị thế

On the back of sth: dựa vào 

Have paid due regard to Ving: đầu tư để làm ...

State-of-the-ảrt technology: công nghệ dẫn đầu

Fastidious markets: các thị trường khó tính

Comments

Nhiều Người xem

Chat GPT - khởi đầu của thời đại AI - The golden age of AI: Why ChatGPT is just the star

Here's why education systems need to start taking a 'skills-first' approach - Hệ thống giáo dục nên hướng tới đào tạo kỹ